2 research outputs found

    Wissensmanagement im Kontext der Krankenhauspflege

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    Mit rasanten informationstechnologischen Fortschritten und radikalen Veränderungen im Gesundheitswesen sind Krankenhaus wie Pflege aufgefordert sich weiterzuentwickeln. Nachdem beide Domänen auf pflegerisches und medizinisches Wissen sowie auf ein optimales Kommunikationssystem angewiesen sind, ist es unausweichlich, Wissen zu managen und auf den neuesten Stand zu bringen. Mit dieser Arbeit soll ein Beitrag zum Verständnis von Wissensmanagement im Kontext der Krankenhauspflege geleistet werden. Zunächst wird in einem theoretischen Teil das Phänomen Wissensmanagement mittels Fachliteratur und Datenbankrecherche erläutert. Darauf aufbauend wird anhand des Krankenhauses in Zell am See ein praktisches Beispiel für Wissensmanagement im OP-Pflegebereich mittels qualitativer Experteninterviews aufgezeigt. Das spezifische OP-Wissensmanagementkonzept des Krankenhauses wird dann auf der Basis des vorher theoretisch behandelten Wissensmanagement-Modells von Probst et al. analysiert und evaluiert. Dabei wird über das Für und Wider von Wissensmanagement in der Pflege diskutiert, sowie die Postionen der Mitarbeiter zum Wissensmanagement erörtert. Desweiteren werden die Möglichkeiten und Grenzen einer praktischen Wissensmanagementintegration in den Krankenhausalltag ausgelotet. Vordergründig ist die Zuständigkeit für das Zeller OP-Wissensmanagement in der Pflege verankert. Mittlerweile sind die Mitarbeiter auf ihr Wissensmanagement angewiesen und es ergeben sich zahlreiche Vorteile für alle Beteiligten, vor allem auch für den Patienten. Das Krankenhaus profitiert enorm von den optimierten Arbeitsabläufen, Kosten- und Zeiteinsparungen. Zukünftig könnte ein besseres Maschine-Mensch Schnittstellenmanagement sowie eine bessere (virtuelle) Vernetzung zwischen Krankenhäusern, Medizinern und Pflege eine Verbesserung für den Wissensmanagementprozess bringen. Zudem werden technische Wissensmanagementlösungen die Entwicklung eines intelligenten, zeitökonomischen Hintergrundsystems vorantreiben. Letztlich kann Wissensmanagement als ganzheitlicher, systemischer und multidisziplinärer Prozess zur Vernetzung von ärztlichen und pflegerischen Subsystemen ebenso wie zur Kosteneindämmung und Qualitätsverbesserung im Gesundheitswesen beitragen.Rapid advances in information technologies and radical changes in the health care system encourage hospital care and nursing to evolve. As both domains more than ever depend on nursing and medical knowledge and an optimal communication system, it is inevitable to manage knowledge and to bring it up to date. This work contributes to the understanding of knowledge management in the context of hospital care and nursing. The theoretical part explains the phenomenon of knowledge management based on literature and database research. Originating from this theoretical foundation, the empirical part shows through qualitative expert interviews a practical example of knowledge management in the operating-room-care-sector of the hospital in Zell am See. This example of a specific knowledge management concept will be analyzed and evaluated based on the knowledge management model of Probst et al. In this course pros and cons of knowledge management in nursing and the positions of the employees to knowledge management are discussed. Furthermore the possibilities and limits of practical knowledge management integration in the hospital are explored. Ostensible the nursing section is responsible for the Zeller operation room knowledge management. Meanwhile, the employees rely on their knowledge management. Their concept shows a lot of benefits for all involved, especially for the patient. The hospital has benefited tremendously from the optimized workflow as well as from the cost and time savings. In the future a better human-machine interface management and a better (virtual) networking between hospitals, physicians and nursing could improve the knowledge management process. In addition, technical knowledge management solutions will drive the development of an intelligent, economic background-system. Ultimately, knowledge management as a holistic, systemic and multidisciplinary process could contribute to cost savings and quality improvement in the health care system as well as to networking of medical and nursing subsystems

    Diagnosis of sarcopenia on thoracic computed tomography and its association with postoperative survival after anatomic lung cancer resection

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    Computer tomography-derived skeletal muscle index normalized for height in conjunction with muscle density enables single modality-based sarcopenia assessment that accounts for all diagnostic criteria and cutoff recommendations as per the widely accepted European consensus. Yet, the standard approach to quantify skeletal musculature at the third lumbar vertebra is limited for certain patient groups, such as lung cancer patients who receive chest CT for tumor staging that does not encompass this lumbar level. As an alternative, this retrospective study assessed sarcopenia in lung cancer patients treated with curative intent at the tenth thoracic vertebral level using appropriate cutoffs. We showed that skeletal muscle index and radiation attenuation at level T10 correlate well with those at level L3 (Pearson’s R = 0.82 and 0.66, p < 0.001). During a median follow-up period of 55.7 months, sarcopenia was independently associated with worse overall (hazard ratio (HR) = 2.11, 95%-confidence interval (95%-CI) = 1.38–3.23, p < 0.001) and cancer-specific survival (HR = 2.00, 95%-CI = 1.19–3.36, p = 0.009) of lung cancer patients following anatomic resection. This study highlights feasibility to diagnose sarcopenia solely by thoracic CT in accordance with the European consensus recommendations. The straightforward methodology offers easy translation into routine clinical care and potential to improve preoperative risk stratification of lung cancer patients scheduled for surgery
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